Fototriss: Så här ser det ut där jag är…

Veckans Fototriss:
Är nämligen SÅ HÄR SER DET UT DÄR JAG ÄR.

Röda och gula löv singlar ner mot marken och det är kalla vindar, det är höst. Därmed är det också dags för årstidstemat i Fototriss, förra gången var det sommar och nu är det hösten ni ska dokumentera. Hur ser det ut hos dig just nu? Är grenarna bara på träden eller lyser det av höstfärger? Är det frost i gräset? Har du varit ut i svampskogen kanske? Visa med tre färska bilder hur det ser ut, här och nu.

Jag älskar hösten, det är min favoritårstid. Färgerna, kylan, solen, dofterna…ja det mysiga… Och så gillar jag skogspromenaderna med svampplockning. I år har vi fått jackpotten med 10 kg(!) trattkantareller. Så det självklara valet för “Hur det ser ut där jag är…” så är det skogen, svampen och atmosfären…

20121013-190841.jpg

20121013-190916.jpg

20121013-190923.jpg

76 thoughts on “Fototriss: Så här ser det ut där jag är…

  1. Vilken härlig triss!
    Första bilden är helt underbar!
    Sen blir jag avis på all svamp. Jag hittar aldrig några ätbara svampar när jag är ute i skogen😦
    Ha en fortsatt bra dag!

    • Då är du som jag var tills förra året, jag såg dem helt enkelt inte. I år verkar jag ha svampglasögonen på för jag ser i stort sett svamp ÖVERALLT =)

  2. Vilken skörd! Och sköna bilder från skogen, där trivs jag också.
    Du undrade lite om färgsprakande träd till trädgården. Just träd veta jag inte så mycket om, är själv också på jakt efter ett mindre träd med vackra höstfärger. Kanske någon förädlad rönn … Men vildvin blir väldigt röd, något av det vackraste i höstträdgård. Vår granne har dock ett vildvin som blir mest brun så kanske bäst att höra i plantskolan så man får rätt sort. Jag vet inte vad vår är för något. En buske som får enormt röda, nästan klart rosa, blad på hösten är vingbenved. Obetydliga blommor men hela busken är som en blomma på hösten. Andra buskar med fina färger är kornell som även har röda grenar – snyggt mot snön på vintern, häggmispel och aronia.
    Ha det så gott!

    • Oj, tack det var jättemycket bra information. Ska ta och kolla upp de olika och se vad jag ska investera i =) Tack snälla du för att du tog dig tiden!

  3. Tack för välkomnandet i Fototrisset:) du hade fina bilder. Vår son har också varit i skogen o plockat massor trattkantareller. Duktigt jobbat:-) i fint fotat:-)

  4. Lyckost dig som hittar så mycket svamp! Jag har varit ut i skogen och hittat pyttelite detta enroma svampår … Tur att jag kan plocka på Hötorget!

  5. Oj oj oj, så mycket svamp. Imponerande foto!
    Blev en fin triss med din skogsutflykt. Mittenfotot är snyggt med både svamp och en speciellt svampkniv. Undrar lite nyfiket vad man ska mäta med hjälp av skaftet?
    Men i din triss blir det sista fotot jag väljer, jag älskar svamp.🙂
    Trevligt att du gillade mitt första foto, tack för din kommentar.

    • Tackar =) Ja, du jag har ingen aning vad man ska mäta med den för det är ett väldigt konstigt mått… Men svampkniven är UNDERBAR! Kul att du gillade bilderna =)

  6. Ser att du varit ute i skogen du också. Resultat en massa svamp att rensa och fina bilder och fin triss. Ja, i naturen finns många vackra motiv. Tack för kommentar och visst är det kul om man kan glädja trissflickorna på lite modevisning.
    Ha de gott
    Tore

  7. Så fint, så fint! Älskar också hösten, men är lite besviken på den detta år. Tänkte att den skulle bli helt underbar efter den rackarns sommaren. Men dina bilder andas optimism. Lite samma tanke du och jag. Svamp förstås!

    • Va roligt att vi har samma tanke du och jag, och att mina bilder andas optimism. Det gillas =) Jag hoppas verkligen att det blir en fin höst, med mycket mysiga långpromenader och mys. Men det enda vi kan göra är hoppas antar jag, annars får det bli många tända ljus och mycket mysande i soffan =) Tack!

  8. Vilka härliga höstbilder! Och vilken svampskörd! Det var skillnad mot mina tre dl trattisar! Förra året däremot fanns det mycket härnere i Blekinge.

  9. Ja hösten är mycket fint framtagen på dina foton också:) Man kan nästa känna den arom som vilar över dina bilder. Mycket läckert kort det första: Vad döljer sig bakom kröken?😉

  10. Wow, riktigt imponerad av din skörd. Själv äter jag inte svamp, men antar gärna utmaningen att leta på dem i skogen😉 Fina höstbilder som får en att mysa lite extra.

  11. Maken min står för svampplockningen i vår familj! Första bilden ger en sån mysig känsla! Och när jag ser hela vår “skörd”, så känner jag mej rik!

    • Tackar, jag försöker ha en röd tråd genom mina bilder. Ibland lyckas jag och ibland inte. Kul att du hittade tråden🙂 Tack, egentligen är det väl ren tur att vi hittat så mycket🙂

  12. Men hallå vad mycket svamp du hittat! Roligt att se att så många är ute i skogen, det är ju så himla fint och härligt, gillar tystnaden…. Ha det bäst🙂

    • Ja visst vet du, inte illa alls. Skogen ger ett underbart ro, alla borde ut och strosa i skogen. Så snälla alla hade varit då😉 Ha det så trevligt!

Leave your comments here...Thanks <3

