Fototriss: Portar/Dörrar

VECKANS TEMA
… är PORTAR/DÖRRAR. Leta upp intressanta dörrar och portar och fotografera helheten eller vackra detaljer på dem och välj sedan ut de tre bästa bilderna till din fototriss!

Jag valde att tolka temat till Portar som i lite mer ett historiskt perspektiv. Portar som öppnar till historien och ger oss en liten inblick i den gångna historiska världen…

Bilderna är tagna på en Nilenkryssning som jag och Adde gjorde på vår 1 månads resa till Egypten 2009, på vår Smekmånad. Vi flög ner till Luxor och tog “båten” till Aswan, det tog 4 dagar och båten stannande till ett par gånger om dagen för att besöka olika tempel och historiska platser. Bl.a. Comombo, Karnak, Luxor Tempel, Edfu och Konungarnas dal.

Portarna i bilderna går min fantasi att skena iväg och fundera på vem som gick genom portarna, hur dom levde och hur de såg ut… Jag skulle kunna vandra runt där i timmar för att fundera och fota…. Och att vara i templen på kvällen/natten gjorde det hela lite mer spännande =)



En fantastisk resa som jag ser tillbaka på med glädje…Många bilder med många minnen. Hoppas ni gillar min triss! =)

60 thoughts on “Fototriss: Portar/Dörrar

  1. Spännande tolkning på trissen, fina bilder🙂 Gällande min triss, speglingen du undrade över, så är jag i första bilden i mitten mellan dörrarna så man ser inte mig, och på sista bilden hukar jag mig så jag kommer i skugga och därför inte speglas. Ser nästan lite spooky ut😉

  2. Så suggestiva bilder. Vågar man gå där på natten månntro…? / Svar: Tree Hotel är värt ett besök. Se gärna på deras hemsida + att jag berättat om mitt besök på min sida, i Reseburken…

  3. Åhh.. vilka spännande bilder. Så stämmningsfulla och vilket fantastiskt ljus ! Kan bara vara en duktig fotograf bakom dessa bilder😉 Minns mina egna resor till Egypten och suckar djupt över att jag då inte hade något intresse alls för att fotografera.😦

    • Tack snälla du, det var väldigt vänligt. Tyvärr är jag inte helt nöjd med bilderna eftersom det är ganska mycket brus i dem, men det är bara perfektionisten som talar =) Kul att du också besökt Egypten. Det är ett underbart ställe tycker jag själv, och jag förstår att du suckar över det – jag vet inte riktigt vad jag skulle ta mig till om jag inte hade fotografi-er som minnen =)

  4. Hej
    En väldigt fin triss som vanligt. Älskar den 3:e bilden som påminner mig om skräckfilmer där man oftast lite snabbt ser något spöke komma förbi och jag tycker att bilden ger lite av den känslan bra fångat!.
    Under hela gårdagen och denna dag så har jag funderat över min triss och äntligen publicerat den.

  5. Vilken härlig tolkning du gjorde! Jag skulle nog som du kunna går runt i flera timmar och bara titta och fantisera om vad som hänt. Kul med nattliga foton också! En bra triss!

    • Ja visst, jag med, det är helt otroligt att bara knalla omkring i en sån fantastisk atmosfär. Det var faktiskt ganska underbart att se det på natten också… annorlunda men riktigt häftigt.

  6. Jättefin triss. Spännande nattbilder i en verkligt historisk och exotisk miljö. Så sant du skriver om “portar till historien”
    Tack för kommentar på min sida.
    Ha de gott!
    Tore

  7. Sagolik triss! Vore det inte för människorna på sista bilden så kunde man tro att det var för en evighet sedan🙂

    • Ja visst är det så, det är nästan lite synd… Jag hade önskat att människorna blivit lite mer suddiga för då skulle det i alla fall kunnat ha varit nån som inte hade moderna kläder på sig…

  8. Magnifika portar som verkligen har år på nacken, fint och pampigt!

    Mitt bidrag är bland annat från den gamla stationen i Hjortkvarn som står övergiven.

  9. Spännande portar du visar. De där portarna är verkligen gamla! Klart annorlunda bilder, tagna i kvällsmörkret. Då blir de så där extra mystiska.🙂 Tänker som du, undrar vilka faraoner och andra som gått genom de där portarna.
    Ett spännande resmål som finns på min egen lista också. Säkert en både intressant och underbar resa!🙂

    • Det är det absolut – jag rekommenderar verkligen resan, Egypten är något alla borde uppleva tycker jag. Historian, kulturen och människorna – det är verkligen underbart! =)

  10. Häftiga bilder, lite spöklika. Funderade lite på var dom var tagna. Det är inte Giza, eller Konungarnas dal som jag själv besökte. Möjligtvis Karnak, var där också, men det ser lite förvälbevarat ut.

Leave your comments here...Thanks <3

